HIIT-WORKOUTS COMBINEREN MET KRACHTTRAINING EN RUNNEN VOOR EEN COMPLEET FITNESSPLAN

High Intensity Interval Training (HIIT) is enorm populair en ongetwijfeld effectief. Maar wat als er een nog betere manier was om te trainen? Lees hoe HIIT, krachttraining en hardlopen worden gecombineerd voor het ultieme trainingsplan.

Wat is een HIIT-training?

Zoals de naam al doet vermoeden, omvatten HIIT-workouts korte (meestal niet meer dan 1 minuut) maar zeer intensieve (>80% max. hartslag) oefeningen, gevolgd door actief herstel (∼60% max. hartslag). De intervalherstelcyclus wordt meerdere keren herhaald voor een totale training van ongeveer 20 minuten. De typische verhouding tussen interval en herstel is 1:1 of 1:2, wat betekent dat voor elk interval van 30 seconden het actieve herstel tussen de 30 en 60 seconden duurt, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

HIIT is een wereldwijd fenomeen geworden. Het werd vermeld als de nummer één fitnesstrend tussen 2014 en 2018 en blijft in de top 10 in 2022. Maar de toegenomen populariteit, met name extreme variaties van HIIT, heeft geleid tot bezorgdheid over het toegenomen aantal blessures.

Hoewel HIIT-workouts een tijdbesparende manier zijn om de cardiorespiratoire conditie te verbeteren, zijn andere soorten workouts effectiever dan HIIT als u zich wilt concentreren op het verbeteren van de botdichtheid en flexibiliteit.

Levenslange gezondheid en fitheid zijn gebaseerd op meer dan intervallen van hoge intensiteit. In dit artikel leggen we uit wat de voordelen zijn van HIIT, krachttraining en hardlopen en hoe je deze kunt combineren voor een maximaal effect.

Leave a Reply

Your email address will not be published.